Pengaruh Pelayanan Akademik, Fasilitas dan Kinerja Kampus terhadap Kepuasan Mahasiswa di Kabupaten Purwakarta

Yuli Sylviani, Muhammad Nugrah Nopiasadi, Azzam Waliyyul Alam

  • Yuli Sylviani Sekolah Tinggi Teknologi Wastukancana Purwakarta
  • Muhammad Nugrah Nopiasadi STT WASTUKANCANA
  • Azzam Waliyyul Alam3
  • Osep Hijuzaman
Keywords: Services, Facilities, Campus Performance, Student Satisfaction.

Abstract

The aim of this research is to analyze the influence of academic services, facilities and campus performance on student satisfaction. The method used in this research is Structural equation modeling (SEM). By distributing questionnaires to students in Purwakarta Regency. The population in this study was 32,134 people with a sample of 203 people (7% of the population). The results of this research showed no influence of academic services on student satisfaction; Likewise, campus performance has no influence on student satisfaction and campus facilities have no influence on student satisfaction.

References

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. Jurnal Pilar, 14(1), 15–31.
Ayu, E. D. R., Rahman, A., & Yuniarti, R. (2019). Perencanaan Produksi Cat Genteng Duta Paint Untuk Mengurangi Overstock (Studi Kasus: CV. Dharma Utama) Production Planning for Duta Paint Roof Tint to Decrease Overstock (Case Study: CV. Dharma Utama). Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Sistem Industri, 3(2), 397–408.
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, & Kebudayaan, K. P. dan. (2021). Buku Panduan Indikator Kinerja Utama. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 021, 1–73. http://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2021/06/Buku-Panduan-IKU-2021-28062021.pdf
Ghozali, I. (n.d.). Model Persamaan Struktural Konsep & Asumsi dengan program AMOS 21.0. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hari Santhi, N., & Hartati, W. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kinerja dan Kepuasan Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa STIA Muhammadiyah Selong). Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.29408/jhm.v5i1.3263
Heriyanto. (2017). Pengaruh Pelayanan dan Fasilitas terhadap Kepuasan Mahasiswa Sekolah Tinggi Agama Buddha Negeri Sriwijaya Tangerang Banten. Jurnal Vijjacariya, 4(1), 1–14.
Kotler. (2012). Manajemen Pemasaran. Rajawali, Jakarta.
Kotler, & Keller. (2012). Manajemen Pemasaran (12th ed.). Erlangga, Jakarta.
Kurbani, A. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Akademik dan Fasilitas Pendidikan terhadap Kepuasan Mahasiswa Kuliah pada Universitas PGRI Palembang. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 13(4), 22–35.
Larasati, D., Pratignyo, L. S., & Sofiyat, A. I. (2022). Pengaruh Fasilitas Kampus dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Mahasiswa dengan Metode SEM The Effect of Campus Facilities and Service Quality on Student Satisfaction with SEM Method. Jurnal Baut Dan Manufaktur, 04(1), 2686–5351.
Lupiyoadi. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Salemba Empat, Jakarta.
Mangkunegara, A. P. (2009). Manajemen sumber daya manusia. Remaja Rosdakarya, Bandung.
Minto, W. (2007). Teknik Analisis Data Multivariat dengan Structural, Equation Modelling. Jurnal Teknik Industri FTI UPNV Jatim, 2(2), 124–139.
Purnama, H. (2017). Pengaruh Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Politeknik Lp3I Jakarta Kampus Cikarang. Jurnal Lentera Bisnis, 6(1), 39. https://doi.org/10.34127/jrlab.v6i1.165
Purwanti, N. D., Sugiono, & Hardiningtyas, D. (2015). Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan ( Studi Kasus : Pt . Pln ( Persero ) Rayon Malang Kota ) Analysis Of The Effect Of Service Quality and Company Image On Customer Satisfaction And Loyalty ( Case Study : PT . PLN ( Persero ) Rayon Malang ). Rekayasa Dan Manajemen Sistem Industri, 3(2), 244–255.
Serdamayanti. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia, Reformasi Birokrasi Manajemen Pegawai Negeri Sipil. Rafika Aditama, Bandung.
Sulastiyono. (2009). Manajemen Penyelenggaraan Hotel. Alfabeta, Bandung.
Tjipto, Fandy, & Dkk. (2011). Pemasaran Jasa. Bayumedia, Malang.
Tjiptono. (2014). Pemasaran Jasa –Prinsip, Penerapan, dan Penelitian. Andi offsite, Yogyakarta.
Published
2024-05-31
How to Cite
Sylviani, Y., Muhammad Nugrah Nopiasadi, Azzam Waliyyul Alam3, & Osep Hijuzaman. (2024). Pengaruh Pelayanan Akademik, Fasilitas dan Kinerja Kampus terhadap Kepuasan Mahasiswa di Kabupaten Purwakarta . Jurnal Teknologika, 14(1), 99-108. https://doi.org/10.51132/teknologika.v14i1.347